петък, 12 април 2013 г.

Нарастване на вярата: затвори, хип-хоп и Ислям





By: SpearIt, Асистент в Университета в Сайнт Луис, Правен факултет
Sourcehuffingtonpost.com

Превод: Милена Борисова - Иршад
Можем да опишем Исляма като най-бързо разрастващата се религия в Щатите. Има различни фактори, с които можем да обясним този феномем, включително и нарастналото емигрантско население в последните години от Мюсюлмански държави - от Близкия Изток, Индия и Пакистан. В същност обаче и много отделни хора приемат Ислям - това важи най-вече за афро и латиноамериканците. 
Защо смяната на религията е толкова често срещана сред тези групи? Отговорът е сложен и включва идеологически фактори - като привлекателността на посланието на Исляма за мир и социална справедливост. Някои са привлечени от културните връзки между Исляма, Африка и мавританска Испания. Докато други приемат религията като начин за дистанциране от Християнството. Но какво в същност улеснява приемането на друга религия?
Две важни, но често пренебрегвани фактора, са затворите и хип-хоп музиката, които са дълбоко свързани помежду си. В действителност раждането на хип-хоп културата в САЩ съвпадна с бума на лишаване от свобода през '70-те години. Суровите последствия от държането в плен ще се превърнат в постоянна заплаха за хип-хоп поколението, което от първа ръка усети ефекта на загубата на приятели и семейтво.
Афроамериканците започнаха да консумират хип хоп музика, а затворите започнаха да консумират афроамериканци. Тази драматична експанзия доведе до превръщането на САЩ в страната с най-голямо население в затворите, като афроамериканците съставляват почти половината затворници. 
Затворите са на път да се превърнат в най-големите центрове с Ислямски обсег. Днес затворническите власти, затворническите свещеници и преподаватели твърдят, че Исляма е най-бързо разпространяващата се религия зад решетките. Независимо, че липсват официални статистики, прогнози сочат, че около 35 000 - 40 000 затворника приемат всяка година Ислям и изчислено в национален мащаб означава, че 15% от всички затворници в ЩАтите, са Мюсюлмани или около 350 000 текущи затворника, са Мюсюлмани. 
Кое реално ни показва растежа на Ислямa в затворите - неговото въздействие върху хип-хоп културата. За много млади Американци първата среща с Исляма, е хип-хопа. Въпреки че слушателите не винаги са наясно с религиозните основи, хип-хоп музиката изведе в центъра на Американската поп-култура Ислямски изпълнители, теми и символика. Групи, идентифициращи се с Исляма, са такива класически гиганти, като Afrika Bambaataa, Public Enemy и Rakim, и по-модерните WuTang Clan, Erykah Badu, Busta Rhymes и Mos Def.
Но това са само драскотини по повърхността.
Хип-хоп влиянието сред затворниците, е забележително, но онези, които приемат Исляма в затворите, основата е някъде назад във времето, много преди да хлопнат затворническите врати. За дълго време музиалните мотиви, включващи Ислям - доктринален или неправоверен, служат за един културен контекст за духовен прелом и преминване в Исляма. 
В хип-хоп музиката затворът може и остава център за съпротива. В началото ужаса от лишаването от свобода, е изваден на светло и показан от песента на Grandmaster Flash & the Furious Five’s “The Message,” в която се разказва за случилото се с млад човек, хвърлен в затвора и подложен на изнасилване, сексуално робство, като в края се самоубива. По-късно корицата на албума на Public Enemy от 1988-ма, It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back, ще направи критична декларация чрез изобразяване на рапърите Chuck D. и Flavor Flav зад решетките.
Хип-хоп текстовете показват едно много дълбоко разбиране на затворите. В някои песни има едно призоваване на Мюсюлманите и окуражителни думи, както например в песента на Brother Ali “Shadows on the Sun”: “Кажи, човече, на Хашим в затвора да пази усмивката си, защото е невинен, и кажи му, че това е изпитание, което ни е от Небесата.” В други случаи цяла песен или албум се върти само около затворнически теми, както в No More Prisons Част I и продължението Част II, в които всяка представя Мюсюлмански рапъри. Понякога текстовете имат доста радикално звучене, като DJ Krush & Company Flow’s Vision of Art: “Вадя от ножницата кървящото острие на джихада, изкарвам животинското от себе си.  ясно е - изхвърлят ме, смазват таланта ми, разглобяват ме и хвърлят в затвора.”
В затвора Ислямът продължава да привлича различни последователи и затворите са направили Афро-американските конверитити една неизменна част от всички афро-американци - от Малкълм X до Х. Рап Браун и Майк Тайсън. 
По същия начин хип-хоп музиката облагородява и подпомага подмладяването на Америка, сравнимо с ролята на реге музиката, пропагандираща Растафарианството. Винаги описвана като "официална религия" на хип-хопа, Ислямът продължава да въздейства и вдъхновява музиката и не виждаме никакви признаци за намаляване на темповете в скоро време.
----------------------------
бел.пр - Текстовете на хип-хоп песните са преведени само образно, за по-голяма яснота.

Няма коментари:

Публикуване на коментар